Vi arbejder hårdt på at opnå noget, vi er stolte af: at tilbyde finansiel inklusion og optimale betingelser for små erhvervsdrivende i Danmark.
Ved at give virksomhedsejere adgang til bankydelser, træning og støtte hjælper vi dem med at skabe og fremme deres forretning og i sidste ende deres levebrød.
Gevinsten er tredelt: for virksomhedsejerne, deres familier og samfundet.
47%
Af vores kunder har brugt iværksætteri til at komme af offentlige ydelser
56%
Af vores kunder har skabt et ekstra job oveni deres eget
137
Virksomheder anbefalet til banker
114
Godkendt til erhvervskonto
83%
Succesrate
Numbers updated in August 2024
Hvordan kan vi kvantificere effekten af vores indsats?
En måde at vurdere effekten af vores indsats på er at se på minimumsgevinsten for samfundet, når folk fra kanten af arbejdsmarkedet kommer i beskæftigelse.
Den samfundsmæssige gevinst kommer primært fra to faktorer:
- Besparelser i offentlige udgifter
- Indtægter fra skatter
Når et menneske går fra at være afhængig af social støtte til at blive virksomhedsejer, som det er tilfældet for en tredjedel af Finklusivs kunder, forstærkes gevinsten.
Vi benytter Cabi's sociale beregner til at kvantificere vores effekt.
Ud over de direkte økonomiske fordele er der også yderligere positive effekter at overveje. Sådanne afledte effekter kan for eksempel komme fra sparede sundhedsudgifter, lavere kriminalitet, lavere omkostninger til boligstøtte osv.
Der er også en række ikke-kvantificerbare effekter, der skal tages i betragtning. Selvstændighed og økonomisk stabilitet kan bidrage væsentligt til en persons følelse af værdighed, selvværd og generelle velvære.
Disse immaterielle faktorer er afgørende for personlig vækst, empowerment og inklusion i det sociale fællesskab.
6 årsager til, at virksomhedsejere bliver afvist af banken
- og hvordan Finklusiv arbejder for at løse det
BARRIERER
LØSNINGER
Lovgivning
Heftig finansiel regulering stiller strenge krav til bankerne, hvilket direkte påvirker deres godkendelseskriterier og forhøjer afvisningsgraden, især for brancher, der betragtes som højrisiko.
Information og støtte
Kurser om ”best practices” og nem adgang til information om relevant lovgivning forbedrer virksomhedsejernes mulighed for at forstå og opfylde godkendelseskriterierne fra bankerne.
Dokumentation
Virksomhedsejerne kæmper for at opfylde bankernes strenge dokumentationskrav på grund af høj kompleksitet og utilstrækkelig økonomisk planlægning.
Screening og assistance
Hjælp til forretningsplanlægning, budgettering og udarbejdelse af ansøgning i kombination med screening, dataverifikation og kvalitetstjek sikrer, at virksomhederne kan opfylde bankernes dokumentationskrav.
Performance
Virksomheder karakteriseret ved ingen eller begrænset historik, lav og uforudsigelig indkomst, begrænset likviditet, få aktiver og lav egenkapital anses ikke som attraktive af bankerne.
Virksomhedscoaching
Coaching, mentoring og sparring om økonomistyring og forretningsudvikling kan forbedre virksomhedernes attraktivitet og økonomiske resultater.
Digitalisering
Den øgede digitalisering af banktjenester ekskluderer de virksomhedsejere, der har mangelfulde digitale brugerkompetencer og manglende erfaring med it.
Digitale kundskaber
Praktisk teknisk support, adgang til it-udstyr og tilpassede tutorials udvikler virksomhedsejernes digitale færdigheder.
Kommunikation
Kulturelle- og sproglige misforståelser kombineret med lav finansiel forståelse resulterer ofte i dårlig kommunikation mellem virksomhedsejerne og bankerne.
Finansiel forståelse
Virksomhedsejernes økonomiske og finansielle kompetencer forbedres gennem skræddersyede kurser, der også har til formål at opbygge interkulturel knowhow og adressere almindelige kulturelle misforståelser.
Mangel på tillid
Manglende gensidig tillid hæmmer et vellykket samarbejde mellem virksomhedsejerne og bankerne.
Tillidsfulde relationer
Opbygning af tillid gennem engagerede relationer kan bygge bro mellem virksomhedsejerne og bankerne for at sikre et vellykket samarbejde.